ذخيره‌سازهای فوق سریع با طول عمر بی‌نهایت
تاریخ : 1394/03/21

اگر این فناوری وارد بازار شود، احتمالا تاثیر آشکار فوری روی درایوهای حالت جامد فعلی نخواهد داشت و بیشتر مورد استقبال مرکزداده و تولیدکنندگان ابر کامپیوترها قرار خواهد گرفت.

در حقيقت ثابت شده است که درایوهای SSD بیشتر از آنچه به نظر میرسد قابل اطمینان هستند و اکثر کاربران بیشتر از یک دهه است که بدون مشکل از آنها استفاده میکنند. اما این واقعیت همچنان بر جای خود باقی است که حافظه NAND به کار رفته درون آنها سرانجام فرسوده و غیر قابل استفاده خواهد شد.

این ایراد به چگونگی طراحی یک NAND مربوط میشود. دادهها با استفاده از یک بار الکترون که مشخص میکند یک بخش خاص از حافظه 0 یا 1 را در خود نگهداری میکند، ذخیره میشوند. هر چه استفاده از یکی از این بخشها بیشتر میشود، لایه عایقی که الکترون را نگهداری میکند به مرور زمان فرسوده میشود. و همین امر سرانجام باعث کاهش دقت شناسایی مقدار ذخیره شده در یک سلول خاص حافظه شده و آن را غیر قابل استفاده میکند.

 

اما روش کار فناوری جدید NRAM متفاوت است و از لایههای نانو لولههای کربنی ساخته میشود. هر جا که این نانو لولهها به هم نزدیک‌تر میشوند، مقاومت الکتریکی در آنها پایینتر است و در جاهایی که این فاصله بیشتر میشود، مقاومت الکتریکی نیز بیشتر میشود. ولتاژ باعث میشود تا این نانو لولهها بین این دو وضعیت جابجا شوند که به NRAM این امکان را میدهد تا 0 و 1 ها را ذخيره کند.

 

نانو لولهها به شدت پایدار هستند و به همین دلیل عملا میتوانند تعداد نامحدودی از چرخه خواندن – نوشتن را مدیریت کنند. از مزایای دیگر آنها این است که میتوانند در برابر گرما، سرما، مغناطيس و تشعشعاتی که میتواند باعث نابودی حافظه NAND (یا سایر روشهای ذخيره‌سازی اطلاعات) شود، مقاومت کنند. سرعت تبادل اطلاعات در NRAMها نیز به حدی زیاد است که میتوان از آنها برای پوشش یک کانال DDR4 استفاده کرد.

 

اگر این فناوری وارد بازار شود، احتمالا تاثیر آشکار فوری روی درایوهای حالت جامد فعلی نخواهد داشت و بیشتر مورد استقبال مرکزداده و تولیدکنندگان ابر کامپیوترها قرار خواهد گرفت. طبق گزارش The Tech Report، شرکت Nantero که مسئولیت تولید اینگونه از حافظهها را برعهده دارد میگوید: «در حال حاضر مشغول كار روی دو نمونه از پنج روش برتر ساخت نیمه هادی است.»

 

هنوز تاریخ عرضه اولین محصولاتی که با فناوری NRAM تولید خواهند شد مشخص نشده است، اما شرکت Nantero میگوید اولین تولیدات این محصول با ساختار 20 نانومتری خواهد بود و به نظر میرسد این به این معنا است که تولید چنین محصولاتی در آیندهای نزدیک صورت خواهد گرفت.

منبع

 

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت فاتک افزار پرداز می باشد