روزی 2 ساعت در محل کار بایستید!
تاریخ : 1394/04/08

اگر شما هم پشت میز نشین هستید، اصلا جای نگرانی نیست، هیچ کس از شما نمی خواهد که برای حفظ سلامتیتان مثل دونده ها از روی موانع بپرید

 


شاید مطالبی را در رابطه با اینکه در روز، دو ساعت را بایستید را خوانده باشید.  تعداد کسانی که در ادارات کار می کنند رو به افزایش است و تغییرات زیادی در محل های کار ایجاد شده است.

 

اگر شما هم پشت میز نشین هستید، اصلا جای نگرانی نیست، هیچ کس از شما نمی خواهد که برای حفظ سلامتیتان مثل دونده ها از روی موانع بپرید!

به جای این کار، پیشنهاد می شود که در طول روز به مدت دو ساعت بایستید. هدف تحقیقی که در این زمینه انجام شده است بهبود سلامتی کسانی است که پشت میز نشین هستند، و البته این تحقیق نشان داد که نشستن بیش از حد خطر ابتلا به بیماری های جدی و مرگ زودرس را تشدید می کند.

یک روز طولانی روی صندلی پشت میز کار را تصور کنید. در آن لحظه بی حال شده اید؟ وقتی گلبولهای قرمز در پاها شروع به جمع شدن کرده، و خون داخل رگ غلیظ شده و جریان خون کند می شود. بعد از آن، متوجه افت شدید انرژی می شوید؛ به این خاطر که تولید انسولین در بدن شما پایین آمده: قندی که از صبحانه دریافت کردید در جریان خون است، درحالی که باید برای تولید انرژی به ماهیچه ها رفته باشد.

طولی نمی کشد که یک آنزیم کلیدی (به نام لیپاز) که چربی ها را از خون خارج می کند، غیرفعال می شود. مقدار کمی چربی در خون شما جمع شده و بدن آن را در مکان مرکزی روده ذخیره می کند. همچنین ممکن است بدون اینکه از جایتان تکان خورده باشید، احساس گرسنگی کنید! به این دلیل که هورمون های اشتهای شما (لپتین و گرلین)خارج شده اند.

در همین حین، تغییرات فیزیولوژکی دیگه ای هم رخ می دهد: درون ماهیچه های پا، یک ژن به نام LPP1 که برای سرکوب کردن لخته شدن خون و رفع التهاب حیاتیست غیرفعال می شود. در انتهای روز، حتی با وجود یک استراحت کوتاه در زمان صرف ناهار، میزان کلسترول خوب و حساسیت انسولین در شما ممکن است به اندازه 20 تا 40 درصد کاهش پیدا کند.

حالا این روند را برای سال ها تکرار کنید تا بتوانید موضوعی که به شما میگوییم را راحت تر درک کنید: طبق بررسی 800000 نفر در سال 2012 ، کسانی که بیشتر ساعات کاریشان را نشسته طی می کنند (حتی با وجود یک استراحت بین آن و ورزش منظم)، دو و نیم برابری بیشتر احتمال دارد که به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند.

در آزمایش ورزش کردن در موش ها هم تغییر خاصی مشاهده نشد. در واقع مطالعات نشان دادند افرادی که ورزش می کنند اما زمان بیشتری را نشسته هستند نسبت به کسانی که ورزش نمیکنند بیشتر در معرض این خطر هستند. تحقیقی که اخیرا در دانشگاه هند انجام شده است، به مقایسه افرادی که برای سه ساعت تمام می نشینند و کسانی که هر یک ساعت یکبار بلند شده و برای پنج دقیقه راه می روند پرداخته است.کسانی که به طور پیوسته نشسته بودند، جریان خونشان به شدت کند شده بود، و در مقایسه با آنها، افرادی که راه رفته بودند هیچ افتی در گردش خونشان مشاهده نشده بود. البته این پنج دقیقه راه رفتن در هر ساعت، با اثرات فیزیولوژیکی مثل کاهش حساسیت به انسولین و افزایش التهاب ناشی از نشستن طولانی، مبارزه نکرده بود

 

منبع

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت فاتک افزار پرداز می باشد