تکنولوژی FCoE یا Fiber Channel Over Ethernet
تاریخ : 1394/02/19

Fiber Channel که به اختصار به آن FC هم می گویند ، یک پروتکل انتقال داده سریال است که به عنوان یک استاندارد برای انتقال داده در شبکه های ذخیره سازی اطلاعاتی مثل SAN Storage ها با سرعت های بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. 

Fiber Channel چیست ؟


Fiber Channel که به اختصار به آن FC هم می گویند ، یک پروتکل انتقال داده سریال است که به عنوان یک استاندارد برای انتقال داده در شبکه های ذخیره سازی اطلاعاتی مثل SAN Storage ها با سرعت های بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. شما با استفاده از تکنولوژی Fiber Channel یا کانال فیبر نوری می توانید سرعت هایی بالغ بر 10 گیگابیت بر ثانیه را در شبکه خود تجربه کنید و از طرفی امکان استفاده از فیبر نوری در شبکه های خود را نیز فراهم کنید. تعریف پروتکل معلوم است ، پروتکل یک مترجم یا یک زبان واحد و مشترک برای برقراری ارتباط است ، در اینجا نیز تفاوتی ندارد ، FC یک پروتکل برای برقراری ارتباط بین دستگاه های ذخیره سازی اطلاعاتی مثل SAN Storage ، سویچ های SAN و در نهایت سرورهایی است که از HBA برای اتصال به SAN Switch استفاده می کنند و با استفاده از FC است که همه این دستگاه ها می توانند با همدیگر ارتباط برقراری کنند.

Ethernet یا اترنت چیست ؟


Ethernet یا اترنت یک معماری بسیار قدیمی است که در حدود 40 سال پیش برای استفاده در شبکه های LAN طراحی و معرفی شده است. در روزهای آغازین شروع به کار ، این تکنولوژی امکان انتقال داده ها تا سرعت 10 مگابیت بر ثانیه را داشت ، اما امروزه و با پیشرفت روز افزون شبکه های Ethernet این تکنولوژی قابلیت انتقال داده ها از سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه تا 10 گیگابیت برثانیه و بعضا بیشتر از این سرعت ها را نیز دارد. در شبکه های مبتنی بر اترنت رسانه ارتباطی این امکان را به ما می دهد که بسته های اطلاعاتی خود را هم در بسترهای کابلی فلزی و هم در بسترهای بیسیم یا Wireless منتقل کنیم ، بسته های اطلاعاتی را در شبکه های اترنت به عنوان Frame می شناسیم.

FCoE چیست ؟


. FCoE این قابلیت را به ما می دهد که دو شبکه را بدون اضافه کردن تجهیزات جانبی به همدیگر متصل کنید و در یک بستر یکپارچه قرار بدهیم. در شبکه های LAN از NIC و در شبکه های SAN از HBA به عنوان کارت رابط شبکه استفاده می شود اما در تکنولوژی FCoE هر دوی این تجهیزات تبدیل به یک کارت به نام CNA می شوند. CNA مخفف کلمه های Converged Network Adapter است ، وجود واژه Converged در کارت CNA به معنی این است که این دستگاه به تنهایی قادر است هم ترافیک موجود در LAN و هم ترافیک موجود در شبکه SAN را درک کند.

امروزه Vendor های متعددی هستند که تجهیزات و تکنولوژی FCoE را پشتیبانی می کنند که از آن جمله می توانیم به Cisco ، IBM ، Oracle ، QLogic، NetAPP ، Emulex ، Dell و HP اشاره کنیم . یکی از مهمترین مزایای استفاده از تکنولوژی FCoE سادگی پیاده سازی آن است که براحتی می تواند جایگزین سویچ ها و تجهیزات SAN Switch بدون به وجود آمدن مشکلات زیاد شود. در اصطلاح پیاده سازی کردن تکنولوژی و تجهیزات FCoE بصورت On The Top Of The Rack انجام می شود ، یعنی خیلی سریع و بدون دردسر انجام می شود. معمولا در شبکه هایی که از تکنولوژی FCoE استفاده می کنند از دو عدد CNA روی هر سرور استفاده می شود که Redundancy هم ایجاد شود.

منیع: انجمن فناوری اطلاعات((ITPRO.ir

                           

 

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت فاتک افزار پرداز می باشد